Létání na Trutnovsku.
Trochu o historii létání na Trutnovsku.
V Žacléřském městském muzeu probíhala na podzim 2007 výstava historie létání na Trutnovsku. Rodák ze Žacléře Karl Illner a Trutnovský podnikatel Igo Etrich patří mezi průkopníky létání nejen v tehdejším Rakousku Uhersku, ale na celém světě. Nechci přepisovat celou jejich anabázi, ale rád bych připomněl několik faktů a podělil se o přefotografované dobové fotografie. Okolo Etrichovi bývalé fabriky denně v Trutnově chodím. Zde měl vývojovou kancelář svých strojů. Nejznámější letoun Taube před 1. světovou válkou byl sériově vyráběn v Polském městě Lubawka, kde ještě dodnes tato budova stojí. Zde také stroje zalétávaly. Vyrábělo se až 8 kusů měsíčně. V místech, kam chodím na procházku, byla startovací rampa pro kluzáky. A tam,kde stojí hospůdka Na hřišti probíhaly některé vzlety v období před 1. světovou válkou. Po válce se Igo Etrich vrátil k vývoji letounů a jeho nejznámější byl hornoplošník Etrich.
Mezi válkama docházelo k rozvoji bezmotorového létání. I na Trutnovsku v obci Bobr u Žacléře vznikl letecký klub a v Žacléřském výběžku se nacházela spousta terénů vhodných k vzletu na gumu, ale i za navijálem. Spousta místních pilotů létala i ve 2.světové válce. V pohnutých letech zabrání republiky a začátku války pokračovali Sudečtí Němci v létání. Zde je určitě ještě prostor pro bádání. Zbytky hangáru v Bobru lze ještě najít. Zachovalo se několik zajímavých fotografií. Zda došlo k obnovení letecké činnosti po válce nejsem schopen říct..
Chtěl jsem jenon vzpomenout na doby minulé. Není mojí snahou psát kroniku faktu, ale vzpomenout na lidi, kteří se již před dávnými lety věnovali létání před námi. Věřím však,že někdo dá tyto střípky někdy dohromady a bude pokračovat i historií letiště v Trutnově Voletinách po 2.sv.válce. Určitě se pojedu do Bobru podívat na staré terény a zbytky hangáru se pokusím najít.
Článek z časopisu Veselý Výlet o nouzových přistání v Krkonoších.